Artikeln ursprungligen publicerad i Country News Magazine Nr 1, 1990

BILL GREEN

THE TEXAS GREAT

AV TOM B. HAGEN

 

1977 kom ERIK NAUCLER och LARS LUNDGREN (numera ett par av krafterna bakom svenska countrymusikskivbolaget NEON FIRE) i kontakt med BILL GREEN, när de skulle träffa JOHNNY BUSH, DARRELL McCALL m fl. BILL var då med i BUSHS show med sitt eget band THE TEXAS GREATS. De hade precis lyckats få en singel upp på listorna "Texas on a saturday night" och svenskarna fick med sig en bunt hem till WESTERN SONGS och på så sätt kom även RUNE KRONGÅRDH och RED JENKINS i kontakt med BILL GREEN. Några år gick och BILL gjorde flera singlar, som alla uppmärksammades av nämnda svenskar, vilka sedan startade NEON FIRE för att som första LP-utgåva använda sig av de samlade singlarna från BILL GREEN. CN recenserade skivan i nr 3187 och den fick genomgående fina vitsord med brasklappen att de två spåren från 1972 inte höll. Albumet har den karaktär som gör att det vinner ju mer man lyssnar på det. Det är möjligt att det finns kvar i våra specialaffärer. (Se adresser under rubriken 111989 års bästa album".)

 

BAKGRUND - INFLUENSER

DAVID "BILL" GREEN såg dagens ljus för ca 40 år sedan i den lilla staden Eldorado 25 mil nordväst om San Antonio i Texas, växte upp i ranchområdet Sonora strax söder om Eldorado i rena vilda västernmiljön. Oftast är countrymusiker och -sångare sjävlärda, men BILL är ett undantag. Tolv års studier på piano gav en mycket god grund för kommande aktiviteter i countrymusikens värld. Under gymnasietiden 1966 startade BILL sitt första band THE SCOR PIONS som spelade det mesta som då var populärt, countrymusik med influenser från BOB WILLS, RAY PRICE och HANK THOMPSON, men även från PAUL REVERE & THE RAIDERS för ett lyssnande auditorium och för en dansande publik blev det även BEATLES och annan 60talsrock.

Senare vidgades influensen till att även omfatta cajun och då speciellt DOUG KERSHAW som BILL är mycket imponerad av. Detta märks mycket i de sånger som BILL skriver och vi som bl a såg honom på SVARTA PANNAN förra våren kan intyga att cajunsoundet är en viktig del i BILL GREENS musik. Vidare är BILL även påverkad av den moderna honkytonk och western swing som RED STEAGALL gjorde under 70-talet.

Eftersom BILL är en multiinstrumentalist som trakterar piano, fiol, bas, gitarr, mandolin, munspel, steel och saxofon var, och är, han en eftertraktad bandmedlem och turnerade först med DARRELL McCALL (1975) och sedan var han basspelare och frontman för BUSH under 1977 och 1978. Framgångarna med låtarna "Texas on a saturday night" och "Texas greats" fick BILL att bilda ett eget band THE TEXAS GREATS och det blev fem år av turnéer och skivinspelningar.

 

PRODUCENTEN

Efter dessa år i "busken" startade BILL det första av sina bolag som sysslar med musik, TEXAS GREAT PROMOTIONS och genom det representerade han artister som BECKY HOBBS, JOHN WESLEY RYLES, DAVID WILLS, JOHNNY BUSH, KENNY DALE och BOBBY JENKINS. Han fortsatte dock fram till 1983 att göra scenframträdanden med egna bandet och ibland som frontman åt RYLES, men sedan blev det producering för denne mångkunnige man. När det gäller de egna sångerna har BILL oftast, eller ibland med hjälp, producerat dem själv även om han påpekar att det är bäst att inte producera sitt eget material, då man behöver en objektiv människa som producent och som vågar att säga till om det uppstår någon tokighet.

BILL har producerat inspelningar för många sångare och har haft minst ett dussin av dessa som singlar på listorna i USA. Även några LPskivor har sammanställts. Här märks en med singer/songwriter DAVID PRICE, en med BUBBA BARTOCH och en med en ny, enligt BILL, fantastisk talang från Mexico, BILLY MATA som har. den där exakta Texas-stilen som BUSH och McCALL har. Kronan på verket är väl den CD som är gjord för ingen mindre än DOUG KERSHAW. (Skivan är recenserad på sid 27 i detta nr.)

"Det känns lite underligt att producera en av sina största idolers album efter att under åratal spelat hans DOUGS musik på danser", säger BILL GREEN och fortsätter berätta att han på alla sina inspelningar och projekt, oavsett var inspelningarna är gjorda, mixar materialet i San Antonio för att få den rätta nivån på instrumenten inbördes och i förhållande till sången.

 

THE SONGWRITER

På BILLS LP med 14 spår finns hela sju egna kompositioner och en sång som är skriven tillsammans med DAVID PRICE. Förr skrev han oftast låtarna utan hjälp, men nu för tiden blir det oftast verk tillsammans med BOBBY JENKINS. BILL inspireras ibland av fraser och liknande i tidningar som t ex BILLBOARD, lägger dem på minnet eller antecknar för att sedan stämma träff med JENKINS för att få fram text och melodi för att vidare göra en demotape, så att de kan sälja sången. På senare år har det "bara" blivit runt åtta låtar per år.

"Texas greats" skrev BILL på fem minuter och "Tonight I'rn going home" skrev BILL tillsammans med DAVID PRICE under halvtimman före de skulle in i en studio och spela in den! Vidare berättar BILL att DAVID skrev "Texas on a saturday night" mellan tagningarna i en studio. Efter anteckningarna på lite lösa papper, spelade BILL sedan direkt in låten för DAVID!

 

MUSIKERN

BILL GREEN tillhör den elit som kan läsa noter, vilket inte alltid är en självklarhet i musikbranschen, eftersom han studerat musik under tolv år. Han anser att det kanske inte är en nödvändighet, men är ett mycket stort plus för en producent eller tekniker som kan läsa noter.

För en sångare är det inte nödvändigt. Mestadels använder musikerna i Nashville ett nummer som ersätter olika ackord inklusive höjningar och sänkningar, ett mycket enkelt och bra system som är perfekt och lätt att lära om man kan spela på gehör och inte kan läsa noter. I detta sammanhang nämner BILL att THOMAS HAGLUND kan skriva arrangemang tack vare dennes kunnande av noter.

När BILL GREEN var i Stockholm (hans första besök i Sverige) förra våren var han ett helt ospelat kort för de allra flesta i publiken. Han kompades av JANNE LINDGRENS COUNTRY MINSTRELS, då förstärkt med THOMAS HAGLUND och det blev en minnesvärd kväll och faktiskt bland det bästa jag sett. De svenska musikerna förde fram BILLS musik på ett utomordentligt sätt och BILL framstod som ett utropstecken från att varit ett fråge-dito. Influenserna från DOUG KERSHAW var så pass tydliga att de lite överskuggade den texikanska honkytonk- och western swing stilen. Denna cajunframtoning gav ett tätt sound, då i huvudsak medelst de tre fiolerna som trakterades, förutom av BILL själv, av THOMAS HAGLUND och BOSSE NILSSON. BILL tycker att THOMAS spelar en avsevärt mycket bättre fiddle än han själv, men att hans eget spel denna kväll blev mycket bättre då THOMAS styrde spelet. THOMAS HAGLUND är den bäste fiolspelare han har spelat med anser BILL! I övrigt berömmer BILL den lilla elit vi har i Sverige av countrymusiker som HAGLUND, LINDGREN och några till. Under intervjun vi gjorde vid detta speltillfälle i Stockholm diskuterade vi en del om countrymusikens enskilda musikinstrumentprestationer och kom fram till att det är svårt att få ett bra grundkomp av bas, trummor, piano och kompgitarr här i Europa och att det är så att grundkompet är kakan och soloprestationerna är russinen.

BILL kan tänka sig att göra en helt ny albumproduktion som i Sverige kan ges ut av NEON FIRE, men det är kanske långt till det, när det nu i första hand gäller andra insidersarbeten i branschen som det med t ex TEXAS MUSIC ASSOCIATION och produceringen av andra artisters material i hemstaden San Antonio.

 

TOM B. HAGEN

© 2009 Country News