Artikeln ursprungligen publicerad i Country News Magazine Nr 1, 1990

HARLAN HOWARD
A MUSIC LOVER

AV BILL EVERT OHLSSON

 

EN DRÖM GÅR I UPPFYLLELS...

Ända sedan jag i mitten av 60-talet för första gången hörde JIM REEVES sjunga "The blizzard" och på skivetiketten läste namnet HARLAN HOWARD, började drömmen om att en gång träffa HOWARD gro. Skivlyssnandet under åren har ytterligare förstärkt den drömmen. När jag planerade min USA-resa 1987 skrev jag till honom och fick en tid avtalad för intervju. Det blev tisdagen den 3 november som drömmen gick i uppfyllelse på TREE PUBLISHINGS kontor i Nashville, bara några veckor efter att HOWARD grundligt blivit hyllad på sin 60-årsdag med en stjärnspäckad tillställning, sponsrad av NASHVILLE ENTERTAIMENT ASSOCIATION och NASHVILLE SONGWRITERS ASSOCIATION INTERNATIONAL. Värdpar var BOBBY BARE och EMMYLOU HARRIS samt var de medverkande bl a JOHN D. LOUDERMILK, ROSANNE CASH, GUY CLARK, BRENDA LEE, VINCE GILL, RODNEY CROWELL och NANCI GRIFFITH i vilken HARLAN kanske har en av sina största beundrare.

 

TIDIGA INFLUENSER

HARLAN HOWARD föddes den 8 september 1927 (många uppgifter säger felaktigt 1929) i Harlan County i Kentucky och i tidiga år flyttade han till Detroit där han växte upp. Han var helt uppfylld av countrymusikens värld. ERNEST TUBB och GRAND OLE OPRYS radioprogram inspirerade honom till att skriva av de sånger som spelades och sjöngs. Uppfattade han ej texterna helt, fyllde han helt enkelt i med egna ord. De som mest i de tidiga åren influerade med sitt sätt att skriva var FLOYD TILLMAN och CINDY WALKER. Redan vid 12 års ålder skrev han sina första sånger och under sina fyra års militärtjänst lärde han sig spela gitarr av en lumparkompis, så att han hjälpligt kunde kompa sina egna sånger.

 

FRÅN KALIFORNIEN TILL NASHVILLE

Mellan 1955-1960 bodde HARLAN i Kalifornien, där han träffade JAN och hennes tre söner vilka adopterades av honom. JAN blev sedan countrysångerskan JAN HOWARD, som hade stor framgång under början och mitten av 60-talet. 1956 började HARLAN HOWARDS sånger att bli inspelade av olika artister. Tidiga att använda sånger från HARLAN var JIMMY C. NEWMAN och BURL IVES. 1959 fick HARLAN en hit genom att CHARLIE WALKER sjöng "Pick me up on your way down" och något senare samma slog RAY PRICE till med HARLANS "Heartaches by the number". Även 1960 hade GUY MITCHELL en pop-hit med denna låt. I Los Angeles mötte HOWARD TEX RITTER och JOHNNY BOND, vilket sammanförde HARLAN med skivbolaget CAPITOL och dess artist BUCK OWENS. Detta resulterade i albumet "Buck Owens sings Harlan Howard" som kom 1961 med 11 HARLAN-sånger förlagda på BONDS och RITTERS förlag. Efter att "Heartaches by the number" slagit till flyttade HARLAN i juni 1960 till Nashville. Fortfarande är det faktiskt den sång som gett, och ger, HARLAN de största checkerna från BMI.

1961 formligen exploderade HARLAN HOWARDS karriär då han på en gång hade så många som 15 av sina sånger bland de 40 första på topplistan. Ett mycket svårslaget rekord. Ett annat svårslaget rekord från samma år är de 10 BMI-belöningar han fick för countryhits och de tre för pop-hits! Väl i Nashville slet HARLAN hårt med att komponera. Han ville inte tillbaka till fabrikslivet och sju-till-fyra-rutinen. Det hårda arbetet med skrivandet betalade sig. Nu har han fått ca 4.000 sånger publicerade, därav har ungefär 1.000 spelats in. Den som spelat in flest sånger från HARLANS penna är WAYLON JENNINGS. Det rör sig om drygt 40 sånger, merparten inspelade 1965 och 1966. Året efter följde helt riktigt så en tributskiva: "Waylon sings ol' Harlan", vilken blivit en av dyrgriparna i raddan av WAYLON-skivor.

 

FÖRSTA ALBUMET

Då LP'n med BUCK OWENS spelades in kom HARLAN i kontakt med producenten KEN NELSON och idén om en egen LP för HOWARD föddes. 1962 släpptes albumet, producerat av NELSON, vilket blev HARLANS första. "Harlan Howard sings Harlan Howard" (Capitol ST 1631) är väl knappast inte någon av milstolparna i countrymusikens historia, men det betingar en hög summa pengar på samlarmarknaden. Tacknämligt finns det dock nypressat på engelska bolaget STETSON till ordinarie pris. Som sångare är här HARLAN tämligen profillös och det är bara tidigare nämnda hits samt ett par spår till som riktigt engagerar. Däremot blev HARLAN både 1961 och 1962 av BILLBOARD vald till dessa års bäste kompositör.

 

MER STUDIOJOBB

Med en så flödande penna var det 1964 dags att starta ett eget musikförlag och det döptes till WILDERNESS MUSIC PUBLISHING COMPANY. Idag förlägger HARLAN sina sånger på TREE PUBLISHING COMPANY. 1965 valde en samling discjockies ut 12 av HARLANS bästa sånger för inspelning med honom själv på FRED FOSTERS bolag MONUMENT. Albumet heter "Billboard Award" (SI-P 8038) och produceringen delades broderligt mellan FOSTER och BOBBY BARE. Kvalitetsmässigt ligger detta album skyhögt över det föregående. HARLANS sångröst kan väl inte kallas vacker, men den har pondus och han låter faktiskt lite som EGON KÄRRMAN gjorde!

Musiken är gitarrbaserad med lite steel här och där samt en kör som stöder lagom diskret. Alla låtarna är hits och har varit världsschlagers med olika sångare under hela 60-talet. Visar man albumet för en person icke invigd i countrymusikens värld brukar de häpna över att få veta att dessa låtar kommer från samma kompositör.

HARLAN berättade att när han först kom till Nashville blev han nervös och skraj så fort han satte sin fot i en inspelningsstudio och för alla dessa studioproffs som fanns där. När så HARLAN kom till RCA under inspelningarna med WAYLON JENNINGS övertalade chefsproducenten CHET ATKINS honom att spela in ett par album. Nu kändes det okej, för HARLAN hade blivit kompis med de flesta av musikerna och han kände sig ganska tillfreds i inspelningsstudion. Dessa album kom ut 1967 och 1968, har en mycket hög teknisk standard och är liksom de föregående gitarrbaserade med steel, men nu finns även en hel del munspel med och det är CHARLIE McCOY i sitt esse. BOB FERGUSON fick uppdraget att producera, men CHET ATKINS gitarr finns ändå med på många spår. Det första av RCA-albumen heter "Mr. Songwriter" (LSP-3729) och innehåller således endast egna verk. Förutom några kända spår som "Grey eyes you know" och "Baby sister" finns här en del mindre kända saker som ändå är små pärlor. "Take it and go" där "Tomlinson-gitarren" duellerar med McCOYS munspel i häftig honkytonk-anda är ett strålande exempel.

Det andra albumet "Down to earth" (LSP-3886) har delvis annan karaktär, då HARLAN här har valt att även sjunga fem kompositioner som inte är hans egna. Att han valde GORDON LIGHTFOOTS "Home from the forest" är en självklarhet, då LIGHTFOOT enligt HARLAN tillhör det absoluta toppskiktet bland kompositörer och har den kanske bästa poesin. Tre spår är från mindre kända kompositörer och platsar egentligen inte här. Det femte "Call me up" är en gammal MARTY ROBBINS-låt från 1954, som visserligen är bra, men visst fanns det nyare och bättre låtar från ROBBINS att välja bland! Kanske valde HARLAN att ta med verk från okända skribenter bara för att ge dem stöd. Bäst på skivan är egna "I don't mind", "Old Podner" (med mycket dobro) och "Wine, wornen and song".

Förutom det material LIGHTFOOT gör tycker HARLAN även om det som BOB DYLAN gjorde tidigt, det som PAUL SIMON skrev och som framfördes tillsammans med GARFUNKEL i folk-stil och även de saker som PHIL COLLINS gör, så det är inte bara countrymusikkompositörer som gäller, så utrymme för ytterligare låtar från andra skrivare än HARLAN själv fanns. I vart fall, av det som HARLAN spelat in, är han mest nöjd med just de två RCA-albumen.

Den senaste "riktiga" LP'n kom 1970, NUGGETproduktionen "To the silent majority" (NRI-P105). Speciellt en av melodierna från albumet, "Sunday morning christian", fick mycket speltid i amerikansk radio. Tyvärr blev ändå varken den eller albumet någon större försäljningsframgång och ändå är detta den mest kompletta produktion av samtliga album HARLAN gjort. Melodierna är inte de bästa han komponerat, men skivan präglas i texterna av en större insikt än tidigare. Var av en av sångerna är ett meddelande "till den tysta majoriteten" Visst är det präglat av småborgelighet, religion och amerikalism -men varför inte? Denna skiva är fortfarande ganska enkel att få tag i - skaffa den och lyssna till "the soul of HARLAN HOWARD"!

1978 kom ett udda album med tre låtar vardera av HOWARD, ALLEN REYNOLDS, JOHN SCHWEERS och DANNY DILL på märket TRIPLE l RECORDS, "Nashville's master songwriters sing their hits" (TLP-0001). Låtarna är inspelade i november året innan och är det första och enda album med HARLAN där musikerna listas. Skivan är idag mycket svår att få tag på, men lyckas man lägga rabarber på ett exemplar så får man musik där musikerna gör sitt yttersta. Lyssna bara på JOHNNY GIMBLES fiddling på "Busted". Så bra komp har HARLAN inte på någon annan skiva.

Det senaste i LP-väg som kom med ol' HARLAN var från svenska MILL som 1981 släppte sex outgivna gamla spår från MONUMENT-tiden samt sex spår som var singelsidor, vilka inte tidigare varit på LP. Låtarna håller inte samma klass som de på MONUMENT-LP'n, men är en nödvändig och historisk samling. Det finns ytterligare minst tio spår outgivna på MILL, men då deras första HOWARD-platta inte riktigt blev den storsäljare de väntat och då det liggande materialet inte är så bra, så kommer det troligen att förbli burkat. Skivan heter "Singer & songwriter" (MILL 5001) och går fortfarande ganska lätt att hitta.

När vi ändå är inne på LP-produktion bör det nämnas att brittiska RCA 1977 sammanställde en utgåva "The songs of Harlan Howard" (PL42012), där 15 olika countryartister från RCA gör var sin HARLAN-låt. Ett mycket trevligt samlingsalburn med ett ovanligt tema.

 

FAVORITSÅNG

"Utan tvekan är det 'No charge' som är min favoritsång bland egna kompositioner", anser HARLAN. Den som hört någon av de otaliga versioner som finns instämmer säkert. Dock är det kanske främst MELBA MONTGOMERYS version från 1974 som framträder mest.

"No charge" är den sång som tagit längst tid för HARLAN att fullborda. För det första fick han fråga ut kvinnor hur det är att vara gravid, eftersom han själv aldrig har varit det! När sedan sången tycktes färdig hade pojken i den blivit till nästan ett monster och det hade inte varit HARLANS avsikt. För det andra fick han vänta tills han fick idén om att mamman vänder papperet och skriver ner vad hon gjort för sonen under åren och denne avslutar med att

underteckna med "till fullo betalt". Därmed blev pojken som HARLAN avsett. Det tog HARLAN hela sex månader att få "No charge" klar. Andra sånger har endast tagit några timmar.

 

NU!

Jag frågade HARLAN om det finns planer på någon ny platta, men han menade att intresset för honom och hans sång inte precis får skivbolagsfolk att jubla, så han får nog vara tacksam för det som blivit och ägna sig åt bara skrivandet i stället. Även under senare år fortsätter hitsen att komma. "Why not me" med THE JUDDS, "Somebody should leave" med REBA McENTIRE, "Somewhere tonight" med HIGHWAY 101 etc, etc. Med en sådan penna är man försörjd till dö'dagar!

Dagen efter min intervju med HARLAN fick jag se och höra MR. SONGWRITER live på StockYard. Denna kväll uppträdde han i en välgörenhetsafton för en nashville-kollega vid namn LARRY SHOWS, som hade skadat sig i armen och behövde hjälp med sjukhusräkningarna. Bland de övriga som hjälpte till fanns VINCE GILL. VERN GOSDIN, DEAN DILLON, RED LANE, MACK VICKERY, BRUCE CHANNEL och JOHNNY RODRIGUEZ - ingen dålig laguppställning, eller hur? Det blev en trivsam afton i dessa glada vänners lag. HARLAN kom in på scen ganska tidigt, då han bett om detta därför att han blir nervös av att sitta och vänta. Han vill ha sin del gjord så fort som möjligt, för att sedan kunna koppla av. HARLAN bjöd på ett 20 minuter långt medley på sina mest kända sånger endast ackompanjerat av sitt eget gitarrspel.
Publikovationerna blev stora. Någon stor sångare har han aldrig varit, men han är som en mysfarbror på scenen och därtill en stor personlighet.

HARLAN HOWARD var exakt så trevlig, varm och tillmötesgående som jag väntat mig. Han var som den musik han skriver.

 

BILL EVERT OHLSSON

 

© 2009 Country News