Artikeln ursprungligen publicerad i Country News Magazine Nr 1, 1990

NANCI GRIFFITH
MED TEXAS I SITT HJÄRTA

AV YVONNE "LOLO" OHLSON

 

 

Efter åtta LP-skivor och ett flertal hit-singlar är det verkligen hög tid för en artikel om Texasflickan med den klockrena rösten, NANCI GRIFFITH. Vi hade gärna sett att det gått att kombinera artikel med intervju, men ett besök på våra breddgrader verkar ännu inte vara på gång, så intervjun får bli vid ett annat tillfälle.

NANCI uppmärksammades i "country-Sverige" då hennes LP "Last Of The True Believers" släpptes 1986, och i ännu högre grad efter "Lone Star State Of Mind" året därpå. Men NANCI hade då, trots sin ungdom, ca 15 år bakom sig som artist.

 

TIDIG START

Musikintresset fanns tidigt, NANCIS far sjöng i en barbershopkvartett och NANCI lärde sig stämsång redan i sexårsåldern. Tio år senare kunde hon återfinnas med sin gitarr på krogar runt hemstaden Austin. Alltsedan de sena tonåren har NANCI försörjt sig på sin musik. Först som medlem i olika band och lite senare s' m sångerska, ensam med sin gitarr. Detta har gjort NANCI till en rutinerad artist. Många har vittnat om NANCIS förmåga att fånga uppmärksamheten hos sin publik, det må vara 10.000 personer i en konsertsal eller stökiga lördagsgäster på en Texaskrog. Med volym både i sin röst och i sin akustiska gitarr har NANCI fått överrösta månget kroggräl.

 

EGNA SÅNGER

Till lika stor del som hon är sångare är NANCI GRIFFITH låtskrivare. Ända från det NANCI började uppträda har hon skrivit större delen av sitt material själv. Hennes sånger är både poetiska och realistiska och speglar hennes egna erfarenheter, så väl som intryck från personer hon mött. Tillsammans med NANCIS poetiska känsla gör detta hennes sånger till verklighetsnära historier som känns levande.

NANCI har byggt upp sin popularitet genom publikkontakt. I stället för att resa till NASHVILLE och försöka sin lycka hos musikförlag och skivbolag tog NANCI sin musik till folket. I tio års tid reste hon runt l små och större städer och spelade på caféer, barer och på konserter, företrädesvis i Texas.

Texas har ju en lång tradition av sjungande låtskrivare, allt ifrån JERRY JEFF WALKER, GUY CLARK och BUTCH HANCOCK till LYLE LOVETT, och NANCI hör helt klart hemma bland dessa. NANCI har varit gift med gitarristen och kompositören ERIC TAYLOR och da lärde hon känna och spelade med de flesta folk och countrymusiker i Texas.

NANCI kallar själv sin musik för "folkabilly, något mitt emellan folkmusik och hillbilly", och detta är en beskrivning så bra som någon.

Sina Influenser har NANCI hämtat från flera håll. Hon är en duktig gitarrist och här kan man höra drag av både ERIC TAYLOR och JOHN STEWART. Andra influenser är folksångerskan CAROLYN HESTER och LORETTA LYNN samt folksångaren BILL STAINES. Det var också denne som övertalade NANCI att söka sig utanför Texas med sin musik.

 

SKIVOR

NANCIS fyra första LP-skivor gavs ut av Philo Records och distribuerades av Rounder. Sådana plattor brukar mer sällan hamna på topp-listorna, men det var faktiskt vad en av dem gjorde. "Last Of The True Believers" gick utan speciell påtryckning av skivbolaget upp på hit-listorna och flera stora skivbolag började intressera sig för NANCI. MCA blev det bolag hon tecknade kontrakt med och resten är, som det heter, historia.

NANCIS två första skivor kom först ut på Featherbed men finns nu på Philo Records. På "There's A Light Beyond These Woods" och "Poet In My Window" är musiken utpräglat akustisk och texterna poetiska vilket bidrar till att dessa album har mer av folkmusik över sig än country. Den mest kända sången från den förstnämnda LP'n är titelsången, som fortfarande är en av de mest efterfrågade sångerna vid NANCIS konserter.

På nästa LP, "Once In A Very Blue Moon", är countrykänslan mer framträdande utan att skivan därför är mindre akustisk. Producenter är här JIM ROONEY och NANCI själv, och bland musikerna återfinns kända Nashvillenamn som LLOYD GREEN, MARK O'CONNOR och ROY HUSKEY Jr. Här finns mästerverk från NANCIS penna som "Mary And Omie" och "Spin On A Red Brick Floor", samt sånger av några av NANCIS favoritkompositörer, BILL STAINES ("Roseville Fair"), RICHARD DOBSON och LYLE LOVETT.

Med "The Last Of The True Believers" som kom ut 1986 börjar NANCI uppmärksammas i vidare musikkretsar. Musikerna är desamma som på förra skivan, producenterna likaså. Materialet är mycket starkt och jämnt med pärlor som NANCIS "Love At The Five And Dime", "The Wing And The Whee" och titellåten. Här finns också TOM RUSSELLS "St Olavs Gate" och FAT ALGERS, BILL DALES och FRED KOLLERS "Going Gone".

Skillnaden mot tidigare plattor är egentligen inte stor men tiden var tydligen mogen för NANCI GRIFFITH. NANCIS sång "Love At The Five And Dime" spelades In av KATHY MATTEA och blev dennas första hitlåt. Detta ökade förståss intresset även för NANCI, också från radiofolkets sida vilka tidigare hade ignorerat henne. LP'n nominerades för en Grammy 1986 i kategorin "contemporary folk recording" och så gjordes även sången "Love At The Five And Demo''.

 

NYTT BOLAG

Övergången till MCA medförde en del förändringar för NANCI. Första albumet på det nya bolaget, "Lone Star State Of Mind" är inriktad på en mer countryorienterad marknad. Skivan har inte samma "akustiska känsla" som de tidigare, den är annorlunda men inte för den skull sämre. Uppbackning av ett stort bolag och en lite mer kommersiellt anpassad produkt visade sig också på topplistorna. LP'n låg på Billboards countrylista under våren -87 och flera singlar från plattan har också kunnat återfinnas där.

Liksom på de tidigare skivorna medverkar FAT ALGER, BELA FLECK, JOHN CATCHINGS på cello samt en del andra från Nashville-eliten. Dessutom finns här ett av skälen till att NANCI var intresserad av att spela in för just MCA, nämligen producenten TONY BROWN. Denne producerar ju även andra nyare artister som STEVE EARL, LYLE LOVETT och PATTY LOVELESS. LP’n Innehåller många fina sånger, t.ex JULIE GOLDS "From A Distance", ROBERT EARL KEEN Jr's "Sing One For Sister" och en ny inspelning av NANCIS egen "There's A Light Beyond These Woods, Mary Margaret".

I början av 1988 kom andra LP’n för MCA, "Little Love Affairs". Om man på "Lone Star State Of Mind" kunde märka en viss skillnad mot tidigare skivor får den nya plattan snarast sägas vara en återgång till en mer akustisk stil. Nya musiker är här bl.a. JAMES HOOKER på piano och DANNY FLOWERS på sildeguitar. Dessutom medverkar PAT FLYNN och SAM BUSH från NEW GRASS REVIVAL samt JOHN STEWART på dennes "Sweet Dreams Will Come". På plattan finns sånger av HARLAN HOWARD och Texas-kompositörerna ROBERT EARL KEEN och ROGER BROWN samt många fina NANCI GRIPFITHkompositioner. Skivan gick ganska bra på Billboards country-lista forra våren och är, tycker jag, ett av 1988 års bästa album.

 

RADIO

NANCI har uppmärksammats av den country- och folkmusikintresserade publiken och skivköparna på båda sidor av Atlanten. Däremot är det sämre ställt med uppmärksamheten från radiostationerna i USA. I åratal har ointresset och oviljan att spela hennes plattor varit kompakt. Countrydiscjockeynas åsikt har varit att NANCIS musik är alltför mycket åt folk-hållet och Inte kommersiellt gångbar. Dessutom har hon före MCA-tiden inte givit ut många singlar, vilket ju är vad radiostationerna i första hand vill ha. Hon har heller aldrig kompromissat eller anpassat sin musik för att tillfredställa radiostationerna. Det är dock en sorglig sanning att för att nå den riktigt stora publiken måste man ha radiofolket på sin sida.

Det faktum att många andra artister på senare tid har spelat in NANCIS sånger, som t.ex. LYNN ANDERSON ("Daddy Sard'', "Fly By Night") och MARIA MULDAUR (''More Than A Whisper") kommer förhoppningsvis att leda till att även countrystationerna får ta NANCI mer på allvar.

 

LITTERÄRT INTRESSE

Att NANCI är intresserad av litteratur kan nog ingen missta sig på. Omslagsbilderna på de flesta av hennes skivor visar NANCI med en bok i handen. Efter bilder med LARRY McMURTRYS, EDNA O'BRIENS och CARSON McCULLERS alster väntar vi nu på ett omslag med "Two Of A Kind Heart" av NANCI GRIFFITH. Denna hennes första roman väntar nämligen bara på att bli publicerad. Och för en flicka med NANCIS energi tvivlar jag inte på att detta kommer att lyckas.

 

NYA UTMANINGAR

NANCI har nyligen gått från MCAs Nashvilleavdelning till Los Angeles-kontoret vilket också medfört byte av producent. Innan dess spelades emellertid ett live-album in på ärevördiga krogen Anderson Fair i Houston: "One Fair Summer Evening". Denna skiva är till större delen akustisk med JAMES HOOKER på piano och synt, DENNY BIXBY på bas och även ERIC TAYLOR och DENISE FRANKE på sång. Två tidigare oinspelade sånger finns med, "Deadwood South Dakota" och "I Would Bring You Ireland", i övrigt är skivan ett urval av NANCIS mest populära låtar.

1989 kom NANCIS första skiva för MCA, Los Angeles, "Storms". Countruinfluenserna är inte så tydliga på denna platta, utan stilen är mer som på hennes tidigaste PHILO-skivor. De flesta sångerna är egna kompositioner, undantaget är titelmelodin som är skriven av ex-maken ERIC TAYLOR. Flera namnkunniga musiker medverkar: BERNIE LEADON med slide- och elgitarr, mando-cello och sång samt PHIL EVERLY och ALBERT LEE som också sjunger harmony. Som vanligt gör även JAMES HOOKER BROWN en fin insats.

Förutom turnéer runt USA med sitt band The Blue Moon Orchestra har NANCI rest en del i Europa under senare år. I England och på Irland har både country- och folkmusikpubliken tagit henne till sitt hjärta. Nanci medverkar ganska ofta på andra artisters skivor, och det inte enbart i USA. På irländska CHIEFTAINS senaste LP kan NANCI höras sjunga "The Wexford Carol", en nog så annorlunda sång för en Texastös.

Ännu har NANCI Inte besökt Sverige men man kan ju hoppas att detta Inte dröjer alltför länge. Vore det inte läge för några skivbolagssponsrade spelningar? I en tid då sångerskor i stil med SUZANNE VEGA, TANITA TIKARAM och MICHELLE SHOCKED blir allt mer populärt skulle helt säkert även NANCI GRIFFITH, med lite uppbackning, gå hem fint hos oss svenskar.

 

LOLO

 

© 2009 Country News