Artikeln ursprungligen publicerad i Country News Magazine Nr 1, 1990

KIMMIE RHODES
EN TALANG FRÅN TEXAS

AV YVONNE OHLSON

 

Som en del i ledet av talanger från Texas presenterar vi här KIMMIE RHODES. Tidigare har CN presenterat bl a NANCI GRIFFITH, JERRY JEFF WALKER, MICHELLE SHOCKED, TOWNES van ZANDT och GUY CLARK. Liksom många andra sångare från Texas är KIMMIE RHODES turnéer utanför hemstaden ganska sällsynta. Detta medför att hon Inte heller i USA är särskilt välkänd hos den breda publiken. Emellertid händer det att KIMMIE turnérar l Storbritanien och vid två sådana tillfällen har LARS PERSSON och undertecknad lyckats vara där samtidigt och fått en pratstund med henne.
KIMMIE är född i Wichita Falls, uppväxt i Lubbock och numera bosatt utanför Austin. Hon sjöng som femåring tillsammans med sin far och bror l en gospeltrio och har fortsatt med sången alltsedan dess. I slutet av 70-talet började hon sjunga proffessionellt.

"Jag och min förre man hade en gård dör vi bodde. Vi flyttade dit första året av en sjuårig torkperiod. Efter sex år måste vi lämna gården och året därpå började det regna. Jag hade i alla fall tid att öva på gitarr och sjöng mycket. Vid det laget hade jag kommit underfund med att det var detta jag ville syssla med och att jag hade förutsättningar för det. Det var när jag spelade in en demotape som jag träffade GRACEY (numera maken, JOE GRACEY). Tillsammans med BOBBY EARL SMITH gjorde vi inspelningar som senare hamnade på min första LP."

 

FÖRSTA ALBUMET

JOE GRACEY var en välkänd producent, arrangör och discjockey med egen inspelningsstudio i Austin. Efter en canceroperation i strupen fick han sluta som discjockey. Han har medverkat vid inspelningar med Austins flesta artister och KIMMIE RHODES kom att medverka i många av hans produktioner. KIMMIES första LP, "Kimmie Rhodes and the Jackalope Brothers" kom ut 1985 på egna JACKLOPE RECORDS.

"Jag var oerhört stolt över denna platta när den äntligen kom ut. Inspelningarna sträcker sig från slutet av 70-talet fram till 1985. Många vänner hjälpte till med produktionen; WES MeGHEE med mixningen, WILLIE NELSON och hans dotter LANA med inspelningen. GRACEY och jag fick det som bröllpspresent. JACKALOPE BROTHERS är GRACEY och BOBBY EARL SMITH."

När vi berättar att det var genom denna platta och hennes medverkan på WES McGHEES skivor som vi först hörde henne, skrattar KIMMIE:

"Det albumet har verkligen spridits långt! Vi pressade bara 1000 exemplar, men den finns i hela världen; i Japan, Tjeckoslovakien, Tyskland och Scandinivien. Jag träffade ett par från Tyskland, som sade att det är ett samlarobjekt där."

Skivan innehåller, liksom KIMMIES senare plattor, ett ganska varierat utbud av Texasmusik, allt ifrån renodlad country till western swing och tex-mex. De flesta sångerna är skrivna av nagon ur trion RHODES-GRAZEY-SMITH. "Love letters in the sand" faller dock lite utanför ramen.

"Den kom inte med På grund av en hemlig beundran av PAT BOONE! Vi tänkte helt enkelt att den kunde vara kommersiellt gångbar, och det visade sig faktiskt att vissa radiostationer helst valde den låten från plattan."

Bland musikerna märks några kända namn, nämligen JIMMY DAY och JOHNNY GIMBLE. Vi frågade KIMMIE hur hon lyckats få med dessa.

"GRACEY hade engagerat JOHNNY GIMBLE till BOB WILLS SHOW i AUSTIN CITY LIMITS och kände honom från den tiden. Han är en av de bästa och jag är väldigt glad att han var med på skivan. Han är en mycket trevlig person och skapar en fin stämning på plattan. JIMMY DAY har en särskild plats i mitt hjärta. Han var med på min allra första singel. Vi var bägge med i ett swingband, THE AL DRESSIN BAND, sedan bildade JIMMY ett eget band och jag sjöng med det en tid. Nu har jag ett eget band, men vi spelar fortfarande tillsammans ibland. Några sånger från min andra LP är faktiskt inspelade med THE JIMMY DAY BAND."

Vilket osökt för oss över till KIMMIES nästa skiva.

 

THE BRITISH CONNECTION

Andra albumet är inspelat i Austin och utgivet på brittiska bolaget HEARTLAND RECORDS 1988. Det är jämnare och starkare än det första. De flesta låtarna är skrivna av KIMMIE själv och musikstilen är även här bred; country, western swing och en överraskning i form av "When you wish upon a star".

"Det är en så fin sång. Jag tog med den bara för att jag tycker om den, och jag ville ej heller göra den med countryarrangemang. Att jag gör sådana saker är kanske en av anledningarna till att de stora bolagen inte tycker att jag passar där. Men det finns andra som tror på mig. PETE FLANAGAN på HEARTLAND RECORDS hade hört min första LP och ville hjälpa mig med att ge ut en ny. På den medverkar många fantastiska musiker. JOHNNY GIMBLE, ERIC HOKKANEN, JIMMY DAY, DAVID ZELTNER som även gjort omslaget, MARCIA BALL, JOHN REED, BUTCH HANCOCK, GRACEY förstås och så WESS McGHEE som är min specielle brittiske vän WES, är en fantastisk gitarrist. Vi har medverkat på varandras skivor i många år. Det är till stor del hans förtjänst att jag har kunnat turnéra i Storbritannien, han har spridit min första skiva och talat med folk om mig."

(Vilket undertecknad kan intyga.) Då vi talade om musikerna på skivan fortsatte KIMMIE.

"Jag måste berätta om DAVID ZELTNER. Han spelar bas på plattan och sjunger duett med mig i "What love's supposed to be". Han spelade med JIMMY DAY då jag träffade honom. De bägge spelade tillsammans i THE WILLIE NELSON BAND för många år sedan. Han är dessutom konstnär, mycket talangfull."

KIMMIE har verkligen förmågan att samla intressanta musiker på sina skivor. En anledning är utan tvivel JOE GRACEYS förbindelser, som sträcker sig långt in och långt tillbaka i Texas musikliv. Men till största del beror det säkert på KIMMIE själv och hennes talang.
En uppräkning av medverkande på KIMMIE RHODES tredje LP, "Angels get the blues" från 1989, är som ett "vem är vem" över musiker från Texas. Här finns gitarrister som JOHN REED, JESSE TAYLOR, DAVID ZELTNER, JOE GRACEY och WES McGHEE, JIMMY DAY på steel, BUTCH HANCOCK på munspel, DANNY LEVIN på fiol, cello och piano samt TOMAS RAMIREZ på saxofon. Dessutom kan man höra JOE ELY, WES STARR, CHRIS O'CONNELL, MARY ANN PRICE och JOHNNY RODRIQUEZ sjunga. Den mest namnkunnige på plattan är dock JACK CLEMENT. KIMMIE berättar:

"GRACEY kände JACK CLEMENT redan på 70-talet då han bodde i Austin. Sedan flyttade JACK till Nashville och hade alltid öppet hus. Där träffade jag honom för ca tio år sedan. Han har hjälpt till med det tekniska på alla mina LP’n och är nu en god vän."

Ungefär hälften av sångerna på tredje LP'n är inspelade i SUN STUDIO i Memphis och vi frågade hur hon fick denna idé.

"Vi var i Tennessee på besök och åkte genom Memphis. På skoj gick vi med på en guidad tur i gamla SUN-studion och blev fascinerad av stämningen och akustiken. Vi åkte tillbaka till Texas och samlade ihop musiker och for till Memphis och spelade in en ny LP. Det var en ren ingivelse. JOE ELY var med, han sjunger duett med mig i sången "Just one love"."

Även denna platta är utgiven på britiska HEARTLAND RECORDS. KIMMIE fortsätter att i god texasanda blanda olika musikstilar, kanske ändå mer än på de tidigare skivorna. Förutom country och western swing finns här några blueslåtar.

"Jag har med en egen version av ''Jole Blon" på denna platta. Min dotter som heter JOLY är döpt efter den sången, och jag har lagt till en vers tillägnad henne. Jag forskade i saken och fann att det finns ett 100-tal olika versioner av denna låt, så jag ville göra min version också."

 

ANDRA PROJEKT

KIMMIE kan höras på många andra artisters skivor, som t ex WILLIE NELSON, BUTCH HANCOCK, LeROI BROTHERS, JACK CLEMENT, RAY CAMPI och ALVIN CROW. Några av de plattor KIMMIE medverkat på ligger henne varmare om hjärtat än andra. En sådan är ett tributalbum till JESSE ASHLOCK.

"JESSE ASHLOCK spelade fiol med BOB WILLS. Han var en mycket bra kompositör och skrev många fina låtar. Hans änka EVIE har sammanställt och givit ut ''Doing it Jesse's way" där WILLIE NELSON, ALVIN CROW, LEON RAUSCH och jag sjunger några sånger var. GRACEY har producerat den. Jag sjunger en av mina favoriter bland hans sånger, "My life's been a pleasure". Skivan är utgiven på BROKEN SPOKE RECORDS. Jag har sjungit på flera av WES McGHEES plattor. Han har nästan alltid några låtar, som är inspelade i Texas. Han brukar komma och hälsa på oss och spela några gånger om året. Det finns en dubbel-LP med honom ("Thanks for the chicken!"), inspelad 'live' i Austin, som CRACEY har producerat. Det är alltid festligt när han kommer till Austin!"

På väg till London medverkade KIMMIE i en konsert för 'Farm Aid' (hjälp till bönder).

"Farm Aid betyder mycket för mig på grund av min bakgrund, att jag bott på en gård, men framför allt betyder det mycket för bönderna. Det fungerar verkligen, pengar kommer in och går till sådana bönder, som behöver dem och de blir verkligen hjälpta."

KIMMIES talang är inte enbart Inriktad på musiken, hon har även spelat en del teater.

"Jag har inte så stor erfarenhet av teatergenren, men jag är mycket intresserad av den. Jag tar teaterlektioner och har många vänner inom teatern. Det finns ganska stort utbud inom detta område i Austin. Om man skall sjunga är det bra att veta hur man skall agera på en scen. JO CAROL PIERCE är en sångerska och skådespelerska i Austin. Hon är även en vän till mig och jag har medverkat i några av hennes projekt."

 

FRAMTIDSPLANER

Har då KIMMIE någon ny skiva planerad?

"Jag har planer men inget kontrakt ännu. Jag har skrivit en del material och nästa skiva kommer troligen att bli mer akustisk med blandade musikstilar som musiken i Texas har, likt den på mina tidigare skivor."

Det verkar som om texasartister helst stannar kvar i hemstaten och Inte så gärna flyttar till Nashville. Austin har ju också blivit något av en motpol till Nashville. Vi frågade KIMMIE vilka skillnaderna är mellan nämnda städer.

"En skillnad är att vi har flera ställen att spela på i Austin och vi spelar mera dansmusik Vi har inte den stora musikindustrin, utan allt är mer småskaligt, enkelt och lättsamt, men för den skull inte mindre proffessionellt. Jag tycker att man är mer kreativ i Texas än i Nashville. Vi har även närheten till Mexico, vilket ger sina speciella influenser. För mig är det bäst att bo i Austin. Nashville har ingen mexikansk mat! Och så tror jag inte att man måste bo i Nashville för att bli känd. Möjligen kan det gå snabbare, men jag har ingen avsikt att lämna Texas."

Det är inte heller troligt att KIMMIE skall behöva göra det för att få det erkännande hon förtjänar. I en omröstning i Austin-tidningen MUSIC CITY TEXAS, som skriver om olika slag av texasmusik, har hon nämnts som en av 1991 års bästa kvinnliga kompositörer såväl som sångerskor.
Just för att KIMMIE RHODES är en person, som har sin egen stil och går sin egen väg. utan att snegla på hur skivindustrin kan tänkas vilja ha sina artister, tror jag att hon kommer att lyckas.

YVONNE OHLSON

 

© 2009 Country News